שיטת הניקוד של משרד הרישוי
שילמת את הביטוח. אז מה? המכון הרפואי ושיטת הניקוד של משרד הרישוי עלולים לחשוף אותך לסיכון בו חברת הביטוח תסרב לכסות במקרה של תאונה.
יישום שגוי של שיטת הניקוד של משרד הרישוי מגלם "סיכון משולש"- החשיפה להעדר כיסוי ביטוחי במקרה תאונה, שכן תשלום של דמי ביטוח אינם ערובה לכיסוי ביטוחי שעה ששיטת הניקוד עלולה ליצור ספק באשר לתוקפו של רישיון נהיגה.
החשיפה להרשעה בעבירת תעבורה של "נהיגה ללא רשיון נהיגה בתוקף", וסיכון שלישי של צבירת נקודות נוספת כתוצאה מכך, שתוביל לפסילת רשיון נהיגה נוספת ואמצעי תיקון נוספים כמו ביצוע מבחן נהיגה מעשי ועיוני (טסט ותאוריה).
זה המקרה של לקוח שלי. אחד מאותם נהגים שמשרד הרישוי ושיטת הניקוד הובילה להטלת אמצעי תיקון חמורים, למרות שלא ידע על כך. כשעשה תאונה, חברת הביטוח מנסה להתנער מהתשלום הכבד בשל העובדה כי לטעמה רישיונו לא היה בתוקף בשל שיטת הניקוד. מנגד הוא קיבל מסמך רשמי של משרד הרישוי שרישיונו בתוקף למשך 10 שנים ובאותה הנשימה משרד הרישוי טוען כי רישיונו מותלה בשל העובדה כי לא ביצע "אמצעי תיקון". מבולבלים? אתם לא לבד.
שיטת הניקוד, אופן הפעולה של משרד הרישוי והמכון הרפואי בבדיקות רפואיות, הם אחד מהגורמים הרבים להעדר כיסוי ביטוחי ושלילת רישיון נהיגה ממושכת.
מה אומרת שיטת הניקוד?
תקנה 549 לתקנות התעבורה מהווה את חישוב מניין הנקודות:
- נהג שנרשמו לו 12 עד 22 נקודות יצטרך לעבור "נהיגה מונעת"-קורס בסיסי.
- נהג שנרשמו לו 24 עד 34 נקודות יצטרך לעבור "נהיגה מונעת" - קורס מתקדם.
- נהג שנרשמו לו 36 נקודות או יותר יקבל פסילה של 3 חודשים.
- נהג שנרשמו לו 72 נקודות או שהיו לו 36 נקודות וצבר 36 נקודות בתקופה של 6 שנים ממועד העבירה האחרונה שבגללה קיבל פסילה בת 3 חודשים, יצטרך לעבור את "אמצעי תיקון" הבאים: פסילה בת 9 חודשים, בחינות במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, מבחן נהיגה (טסט) ומבחן עיוני (תאוריה).
המשמעות של שיטת הניקוד היא מעבר למטרד בנהיגה המונעת שתאלצו לבצע כ"אמצעי תיקון", נקודות שלא ימחקו בשל אי ביצוע נהיגה מונעת עלולים להצטבר למספרים שסופם שלילת רישיון, דרישה לביצוע מבחן עיוני ומעשי של רשיון נהיגה מחדש, והפנייה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים לבדיקות התאמה אישיותיות לצורך קביעת כשירות לנהיגה. אבל מאחורי הקלעים ולא פחות חמור מכך, יצירת ספק לגבי תוקף הרשיון שלכם ומכאן ההתנערות של חברת הביטוח וחשיפה לעבירת תעבורה של נהיגה ללא רשיון נהיגה בתוקף.
מה עושים?
הנושא מאוד מורכב כי שיטת הניקוד מסובכת ומיושמת לעיתים קרובות בשגגה. אנסה להסביר באופן כללי, אבל ללא צל של ספק אם נתקלת בסיטואציה דומה חובה להתייעץ עם עורך דין תעבורה שמתמחה בנושא לגבי המקרה הספציפי שלכם.
אפשרויות פעולה:
ראשונה- הטובה ביותר אך בעלת הסיכויים הנמוכים ביותר- פנייה לבית משפט בבקשה להארכת מועד להשפט. מה זה אומר? בקשה להשפט מוגבלת בזמן של 90 יום ממועד מתן הדו"ח. לאחר מכן צריך להגיש בקשה מיוחדת להאריך את המועד להשפט. במידה והבקשה תתקבל יתקיים דיון כאילו ביקשתם להשפט במועד, ואפשר יהיה למחוק את הנקודות דרך הטיפול בתיק התעבורה. המשמעות- נקודות שנרשמו לחובתכם על בסיס של הרשעה בגין דו"ח תעבורה או הזמנה לדין, יכולים להמחק מהמרשם של משרד הרישוי, והתוצאה יכולה להוביל למחיקת הנקודות בדיעבד ומכאן שגם לביטול הפסילה ואמצעי התיקון.
אפשרות שנייה- פנייה למשרד הרישוי בניסיון לשכנע כי שיטת הניקוד מיושמת בצורה שגויה.
אפשרות שלישית- פנייה לביהמ"ש בעתירה מנהלית על החלטת משרד הרישוי והיישום השגוי של שיטת הניקוד. היתרון בפנייה לבית המשפט היא שהטיפול נעשה מהר יותר ובפיקוח של בית המשפט והפרקליטות על החלטת משרד הרישוי. במקרים רבים מתגלים הכשלים ובית המשפט מוביל לפתרון הרצוי של תיקון הפגם.
נהג שרישיון הנהיגה שלו חשוב לו חייב להיות בבקרה על נושא הנקודות ואמצעי התיקון ובמידת הצורך להתקשר ולהתייעץ, זאת הדרך הזולה והפשוטה, מניעה מוקדמת.
מי אנחנו?
משרד עו"ד בן עמי בעל וותק של 18 שנה בדיני התעבורה וייצוג יום יומי בבתי המשפט לתעבורה, מול המכון הרפואי ובוועדות ערר על החלטת המכון, בפנייה לבית המשפט המחוזי מנהלי בעתירות מנהליות על החלטות המכון הרפואי וועדות הערר ומשרד הרישוי.
מייסד המשרד עו"ד ערן בן עמי מחבר הספר בדיני התעבורה "בנתיב הבטוח"- המדריך לנהג שישמור את רשיונך, מעביר הרצאות לעורכי הדין בתחום דיני תעבורה והמרב"ד במסגרת הרצאות של ימי עיון בלשכת עורכי הדין ובשל הנסיון הרב שצבר אף השתתף בחקיקה של דיני התעבורה בתחום דיני "נהיגה בשכרות" ותעבורה.
הנסיון הרב והוותק מסייעים לכלל הלקוחות להשגת הצלחות מוכחות תוך שימת דגש על שרות מקצועי, מהיר וזמין לכל בעיה. התוצאה: מרביתם המוחלט של לקוחותינו קיבלו בחזרה את רישיונם בפרק זמן מהיר, כולל באותם המקרים שבתחילת הדרך נראו אבודים.
שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בהמכון הרפואי לבטיחות בדרכים