עוולות מסחריות והמשקה קולה
מהי עוולה מסחרית? מה פירוש המונח גניבת עין? מה הוא הויכוח הוותיק בין החברות, שמייצרות את המשקה "קולה"? וכיצד עסקים גדולים מטעים אותנו, הצרכנים?
27/02/2014 | 13:03 | מאת:
מערכת אתר iLaw
|
לכאורה השם מרמז על כך כי במידה ואני לא שייכת לתחום המסחר כל המאמר הזה לא אמור להיות רלוונטי אליי כלל. הרי למה אני, אזרחית מן השורה, צריכה בכלל לדעת מהן "עוולות מסחריות"?! אולם, זה לא נכון בהרכח.
מהם עוולות מסחריות?
"עוולות מסחריות" הן שם כולל למספר עוולות המוגדרות בחוק עוולות מסחריות. עוולה, רק כדי לסבר את האוזן, היא התנהגות האסורה לפי דיני הנזיקין. היות ודיני הנזיקין אינם מתחילים ומסתיימים רק בפקודת הנזיקין, ישנן גם מספר עוולות (התנהגויות אסורות, כאמור) המצויינות בחוקים אחרים למשל, חוק עוולות מסחריות. אז מה כוללות עוולות מסחריות? גניבת עין, התערבות לא הוגנת, גזל סוד מסחרי ותיאור כוזב.
מה כל השמות האלו אומרים? למעשה, העוולות המסחריות הוגדרו בחוק כהתנהגויות האסורות בעולם המסחרי זאת, במטרה לנסות למנוע "משחקים מלוכלכים"
גניבת עין- הויכוח בין "הקולות"
קרה לכם פעם שמישהו שאל אתכם היכן קנית פריט לבוש מסויים ואמרתם לו את שם החנות והוא חשב שאתם מתכוונים לחנות אחרת? כאשר הבלבול נבע בעיקר מכך ששמות שתי החנויות נשמעות כמעט אותו דבר ושתיהן מוכרות פריטים פחות-או-יותר זהים? (למשל, שתי חנויות בגדים המוכרות פריטים די דומים הנקראות "גוצ'ה" ו"גיצ'י")- זה עשוי להיות מקרה של גניבת עין וככזה עשוי להוות עוולה מסחרית.
עוולת גניבת עין מנסה למנוע מצב בו עסק או עוסק מביאים למחשבה כי הם מספקים שירות או מוכרים מוצר שהוא למעשה, קשור לחלוטין לשירות או מוצר אחר. ויכוח 'עתיק' ברוח זו היה בין החברות שמייצרות את המשקה המפורסם קולה, היות ומדובר בשמות די דומים (המילה "קולה") המספקים מוצר די דומה (משקה בעל צבע כהה כלשהו המכיל קפאין רב ופחמן דו-חמצני).
ישאל השואל- מה הבעיה?
מה הבעיה שמספר חברות ייצרו את אותו המשקה- ממתי קצת תחרות בריאה בין חברות שמשרתת את הצרכנים מהווה גניבת עין ועוד אסורה בחוק עוולות מסחריות?! הרעיון הוא להגן על חברה או מי שמוכר מוצר או מספק שירות שצבר מוניטין מסויים בשוק ולמנוע מחברות אחרות "לרכב על גבו של אותו מוניטין" ולנסות למכור מוצרים שונים (ואולי פחות טובים ואיכותיים) על-ידי הטעיית הציבור כי הם קונים למעשה את המוצר הטוב יותר בעל המוניטין המבוסס.
ואם נתמקד לשנייה נוספת במקרה "הקולות"- מחקרים בשנים האחרונות מראים כי למרות כל המוצרים הדומים הקיימים בשוק, הציבור עדיין קונה בעיקר "קוקה-קולה", מדוע? משום שאנו רגילים לטעם הזה, לבקבוק הזה, ולכתובית הזאת- זה בדיוק המוניטין שחוק עוולות מסחריות בא להגן עליו בעוולת גניבת העין.
חוקי המשחק
כך אנו יכולים לראות כי חוק עוולות מסחריות אמנם נועד לגרום לשחקנים בעולם המסחרי "לשחק יפה" אך, גם להגן עלינו הציבור. דוגמא נוספת לכך היא עוולת תיאור כוזב בחוק עוולות מסחריות- היא נועדה למנוע מצב בו מי שמספק שירות או מוכר מוצר מפרסם מידע כוזב בדבר המוצר או השירות שהוא מספק.
למשל, מוסך מכוניות שמפרסם כי מי הוא עושה שימוש רק בחלקי חילוף מקוריים ומציע טיפול מקיף כולל שטיפה ידנית לרכב על-ידי מומחים בעלי שם עולמי בשטיפות ידניות לרכב. כאשר, בפועל, המוסך לכל היותר שופך דלי מים מלוכלים על השמשה הקדמית ועל מקוריות חלקי החילוף אין מה לדבר בכלל- זה עשוי להיות תיאור כוזב בדבר השירות שמציע המוסך (ואולי גם "הטעיית הצרכן").
מקרה אחר עשוי להיות בית-קפה המציע ארוחה עסקית חלבית מגבינות צאן מובחרות לרגישים ללקטוז המיובאת מעמקי שוויץ וצרפת כאשר בפועל מדובר בגבינות בקר בינוניות המיוצרות במקום כלשהו בדרום הארץ- שוב, תיאור כוזב אפשרי בדבר השירות שמציע בית הקפה.
נכתב על-ידי: מערכת האתר
שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בפורום קניין רוחני