סגור

מצא עורך דין :

קטגוריה
תחום עיסוק
בחר איזור
בחר עיר

"אופס! דיני התעבורה ותאונות דרכים"

כולנו אומרים "תאונת דרכים" אך רובנו לא יודעים מהי תאונת דרכים, מתי נחשבת התאונה לתאונת דרכים ומתי לא? מה הענישה על כך? ואיך מתייחס בית משפט לתאונות המרובות בכבישים.

"אופס! דיני התעבורה ותאונות דרכים"
06/10/2013 | 12:48 | מאת: מערכת אתר iLaw |

אז מהי ההגדרה של "תאונת דרכים"

 
מבלי להיכנס לקושי הפרשני של המונח (ויש כזה לעיתים) "תאונת דרכים" היא תאונה שנגרמה בעקבות שימוש ברכב מנועי למטרות של תחבורה. מקרים שנידונה בפסיקה ולא נחשבו לתאונת דרכים לפי דיני התעבורה הם מקרים בהם נהג משאית סידר את הברזנט על המשאית בטרם הנסיעה, נפל ונפגע- אכן היה מדובר ברכב מנועי ואכן מטרת סידור הברזנט הייתה בסופו של דבר על מנת לנסוע בבטיחות. אולם בית המשפט מצב כי זה לא היה "בעקבות" שימוש ברכב מנועי.
 

איך החוק ובית המשפט מתייחסים לתאונות דרכים ?

 
אז אחרי שהבנו (בערך) מהי תאונת דרכים, ננסה להבין מה יש לדיני התעבורה ובתי המשפט לתעבורה לומר על כך?
בפועל, לא משנה כמה זהירים נהיה, לעולם לא נוכל להבטיח כי נחזור בשלום. אין לנו שליטה על כלל תנאי הדרך ועל כלל הנהגים האחרים בכביש. ולכן, קורות "תאונות". 
 
כעת נניח כי מדובר במצב מצער- תאונה בין שני רכבים או בין רכב להולך רגל ונגרם נזק (לגוף או לרכוש). נניח גם כי התאונה נגרמה כי אחד משני הרכבים (או שניהם) ביצעו עבירה על הוראה מהוראות דיני התעבורה.
 

מה הענישה ? ולמה היא כל כך מחמירה ?

 
מסקירה של פסיקת בית-המשפט לתעבורה ניכר כי המגמה היא להחמיר מאוד בענישה עם עברייני תנועה שכתוצאה ממעשיהם (מעבר על הוראה מהוראות דיני התעבורה) נגרמה תאונת דרכים. בית המשפט אף עושה שימוש בביטויים כגון "להקשיח את לבנו" "להחמיר בענישה" ועוד.
 
מטרתו של בית המשפט היא לצמצם את הקטל בכבישים ולמגר את תופעת תאונות הדרכים. לשם כך, ענישה הכוללת שלילת רישיון, קנסות כספיים גבוהים ושלילה על תנאי אינה נדירה בימינו. בנוסף, ניכרת נטיית בית המשפט להחמיר עם נהגים חדשים וצעירים המעורבים בתאונות דרכים הנובעות מהפרתם את הוראות דיני התעבורה.
 

מקרה של תאונת דרכים לדוגמא:

 
ועם זאת, יש לזכור גם כי למרות שדיני התעבורה הם הוראת חוק נפרדת, דיני התעבורה הם חלק מהמשפט הפלילי ודיני העונשין בישראל. לכן, רף ההוכחה הנדרש בבית המשפט הוא של "אשמה מעל לכל ספק סביר". ננסה להמחיש על מקרה תאונת דרכים כתוצאה מאי ציות לרמזור אדום:
 
שני רכבים עומדים בצומת, אחד מהם עובר באדום וכתוצאה מתנגש ברכב השני שנוסע, בינתיים באור ירוק. כל אחד מהנהגים יטען כי הוא עבר בירוק והשני עבר באדום. במידה ולא הייתה בצומת מצלמת אור אדום (ראו מאמר נפרד באתר זה), ולא היה עד ראייה לתאונה, יהיה קשה מאוד להוכיח את אשמתו של אחד מהם "מעל לכל ספק סביר".
 
אולם, עדיף שבכלל לא נגיע לשלב הזה.  פתחנו ואמרנו כי אנחנו לא תמיד יכולים לשלוט בכל תנאי הדרך ובשאר הנהגים. אבל, אנחנו כן יכולים לנסות למנוע את תאונת הדרכים הבאה בציות פשוט לדיני התעבורה.

נכתב על-ידי: מערכת האתר

שאלות על המאמר? מוזמנים לשאול בפורום דיני תעבורה

 

שאל בפורום

מענה משפטי מקצועי ומהיר, קבלו תשובות בדוא”ל ללא עיכוב

ליצירת קשר עם עו"ד דיני תעבורה

עורכי דין מובילים - דיני תעבורה

אריה שליאנסקי
עו"ד אריה שילאנסקי

"דגש רב על השקט הנפשי והסוציאלי של כל לקוח ותיאום ציפיות מראש... "

עו"ד ערן בן עמי

"תחום דיני התעבורה בדמי ובנפשי. אני משתדל להעניק טיפול אישי, מעמיק ומקצועי לכל לקוח ולקוח. הדבר ניכר בפריצות הדרך להן גרמתי בסוגיות מרכזיות בתחום ..."

עו"ד רוית בן-עמי עוז

ייצוג נאשמים בערכאות השונות עקב עבירות תעבורה

עוד עו"ד מובילים בתחום דיני תעבורה