אם מדובר על אותה חלקה ואתם רשומים כבית משותף אחד, אז על פניו לא תוכל לממש זכויות לפי תמ"א 38, משום שאין לך רוב מיוחד של בעלי הדירות (וזה גם אם יש לך את הרוב המתאים בחלקים ברכוש המשותף).
שלום רב,
מה שמתואר בשאלתך לא מהווה התנהגות סבירה של קבלן, ומהווה, לפחות מנסיוני, נורת אזהרה.
לגופו של עניין, במסגרת חופש החוזים, קבלן רשאי להציע לך הסכם take it or leave it, ואתה רשאי להסכים או לסרב לפי ראות עיניך.
עם זאת, במקרה כזה, הקבלן מסתכן בכך שיראו את ההסכם שלו כהסכם אחיד, ולדבר משמעויות מרחיקות לכת ביחסים שבינו לבין הרוכשים.
שלום רב,
אם בעת המכירה בידך דירת מגורים יחידה אשר החזקת בה לפחות 18 חודשים, את לכאורה זכאית לפטור ממס שבח.
עם זאת, מוצע לבקש מעורך הדין שמייצג אותך בעסקה, שיעשה לך סימולציה בהתחשב בכל הנתונים הספיציים הנוגעים לך ולעסקה.
לצערי התשובה היא כן
שלום רב,
התחייבותך למכירת הדירה הישנה תוך 12 חודשים מקבלת הדירה החדשה היא לא גמישה, אם לא תמכור את הדירה במועד תצטרך לשלם ריבית, הצמדה וקנסות בקשר למס הרכישה של הדירה החדשה.
העובדה שהורסים את הדירה הישנה אינה מהווה מכירה של הדירה הישנה ולכן לא מהווה עמידתך בהתחייבויותך.
אם תמכור את הדירה הישנה לאחר הריסתה הבעיה שתתעורר לך תהיה במס השבח שכן מכירת דירה הרוסה לא תאפשר לך שימוש בפטור ממס שבח.
בכל מקרה, לאור העובדה ששאלתך מעניינת וחשובה במציאות בה התחדשות עירונית מהווה חלק גדול מאוד מהעסקאות בארץ, ראיתי לנכון לפנות אל קולגה - עו"ד עידו שחם, עו"ד, שמאי ויוצא רשות המסים, שגם יביע את עמדתו בנושא.
בהצלחה!
בסעיף ישנם 2 מצבים של חילוף דירה יחידה לצורכי מס רכישה האחד לאחר הרכישה יש 18 חודשים,השני ברכישה דירה מקבלן על הנייר ו/או קב' רכישה 12 חודשים מיום הצפוי של קבלת הדירה. בשאלה לעיל מדובר בדירה יחידה קיימת שעליה צפוי להיות עסקה מסוג תמ"א 2 ולכת תהרס הדירה הנרכשת (החילופית) אינה דירה על הנייר ולכן יש למכור את הדירה שהייתה דירה יחידה תוך 18 חודשים נכון שעלול להתרחש תאונת מס עקב הרסת התכונות הפיזיות של הדירה בעת המכירה שגרום לחבות במס שבח ולכן עדיף למכור את הדירה הישנה לפני תחילת הרסתה ככל שהמוכר זכאי לפטור ו/או חישוב מס מוטב.
אשמח לענות על עוד אפשרויות ומחשבות על פי המקרא הספציפי ביעוץ מקצועי
ניתן לבדוק במערכת הרשם לעיניי ירושה האם הוצאו ליורשים צווי ירושה / קיום צוואה ומי הגורם אשר טיפל בקבלת הצווים ולפנות אליו.
שלום רב,
חובת התשלום לועד הבית חלה על הבעלים של הדירה.
בהנחה שהבעלים של כל החנויות הוא אותו אדם, ההחלטה מי ישלם לכם היא לא של הועד, אלא של הבעלים, בהתאם לחוזים עליהם חתם על שוכרי החנויות.
שאלתך בעיקרה לא משפטית ולא אוכל להשיב לה.
בכל מקרה, אציין כי במקרה של שדרוג הדירה תמורת תוספת תשלום, ישולם מס רכישה בגין תוספת התשלום עבור השדרוג.
התשובה לשאלתך אינה חד משמעית, אך אני סבור שניתן להגיש תביעה למפקח על מקרקעין בקשר להוצאות שנגרמו בקשר לניקיון הלכלוך שיוצרת המספרה.
את התביעה ניתן להגיש נגד הבעלים והשוכר.
אין ל-"יו"ר" ועד הבית (הנציגות) סמכות לקבל החלטות לבדו.
ישנן החלטות שהוא יכול לקבל יחד עם רוב הנציגות, ישנן החלטות שיש צורך ברוב הנוכחים באסיפת דיירים וישנן החלטות שנדרש רוב אחר (כגון רוב בעלי הדירות).
בנסיבות מסויימות אני סבור שבמקרה האמור ניתן להפסיק את ההתקשרות עם המנקה בהחלטת רוב הנציגות.